Intohimon siivittämä DBA-tutkinto

Susanna Takkusen väitöstutkimus paljasti, että kuluttajakeskeinen identiteetti on avain digitaaliseen transformaatioon kuluttajatuotteita valmistavissa yrityksissä. Takkuselle tohtorintutkinto merkitsi pitkäaikaisen unelman saavuttamista – ja yli parikymmentä vuotta aiemmin annetun lupauksen täyttämistä.

Susanna Takkunen korostaa, että kuluttajakeskeinen lähestymistapa vauhdittaa yritysten digitalisaatiota. Kuva: Junnu Lusa

Joanna Sinclair, 20.10.2022

Read this in English

Susanna Takkunen väitteli Aalto Executive DBA -tutkinto-ohjelmasta syyskuussa 2021. Vaikka tohtorintutkinnon suorittaminen vei häneltä ainoastaan 2,5 vuotta, oli tie opintojen aloittamiseen pitkänpuoleinen. 

”Äitini väitteli tohtoriksi vuonna 1999. Pidin hänen väitöskaronkassaan puheen, jossa lupasin, että minäkin väittelen jonain päivänä. Idea tohtorintutkinnosta kyti mielessäni siitä lähtien”, Takkunen kertoo. 

Oivallus startup-yrityksessä

Vuosien varrella Takkunen kävi pariinkin otteeseen keskustelemassa tohtorintutkinnosta Aalto-yliopistossa. Vaikka keskustelut professoreiden kanssa olivat hyviä, ne eivät johtaneet opintojen aloittamiseen. Jälkikäteen ajatellen Takkunen luonnehtii näitä aloitusyrityksiä ylimalkaisiksi. 

”En tuolloin vielä ymmärtänyt, että väitteleminen vaatii paitsi vahvaa tahtoa suorittaa tohtorintutkinto, myös intohimoa tutkimusaihetta kohtaan. Pitää olla valmis antamaan kaikkensa ja panostamaan projektiin mittavasti aikaa ja vaivaa”, hän korostaa.

Mitä jos suuryrityksissä ymmärrettäisiin, kuinka markkinoita disruptoivat startup-yritykset toimivat?"

Aloittaessaan uuden työn startup-yrityksessä Takkunen löysi tutkimusaiheen, jota kohtaan hän tunsi todellista intohimoa.

”Ennen startup-yritystä olin työskennellyt kuluttajatuotteita valmistavissa suuryrityksissä melkein 20 vuoden ajan. Olin mielestäni digitaalisesti varsin valveutunut. Oli aikamoinen järkytys huomata, että digiosaamiseni oli liki lapsenkengissä verrattuna startupin diginatiiveihin”, hän muistelee. 

”Tämä oivallus sai minut pohtimaan monia asioita. Mitä jos suuryrityksissä ymmärrettäisiin, kuinka markkinoita disruptoivat startup-yritykset toimivat? Mitä suuryritykset tekisivät toisin?”

Voiko digitaalista transformaatiota nopeuttaa?

Kokemukset startup-yrityksessä rohkaisivat Takkusen käynnistämään tutkimushankkeen. Hän innosti useita suuryrityksiä niin Suomesta kuin ulkomailta mukaan hankkeeseen, jossa tutkittaisiin digitaalisen transformaation nopeuttamista kuluttajatuotteita valmistavissa yrityksissä.

”Kaikki muu loksahti paikoilleen löydettyäni innostavan tutkimusaiheen. Maineikkaat professorit Aalto-yliopistosta ilmaisivat kiinnostuksensa hanketta kohtaan ja päädyin työskentelemään Aalto-yliopistolla tutkijana koko hankkeen ajan – ja suorittamaan samalla tohtorintutkinnon DBA-ohjelmassa”, hän kertoo.

Sain uskomattoman hyvää ohjausta professoreilta, jotka omistautuivat auttamaan minua tavoitteeni saavuttamisessa."

Takkunen korostaa Aalto EE:n Aalto Executive DBA -ohjelman olleen hänelle nappivalinta. 

”Sain uskomattoman hyvää ohjausta professoreilta, jotka omistautuivat auttamaan minua tavoitteeni saavuttamisessa. Koko prosessi on räätälöity varmistamaan mahdollisimman tehokas ajankäyttö”, hän huomauttaa.

Kuluttajakeskeisyys on avain digitaaliseen transformaatioon

Takkusen tutkimustulokset ovat hyvin relevantteja kaikille johtajille, jotka haluavat vauhdittaa digitaalista transformaatiota kuluttajatuotteita valmistavissa yrityksissä. 

Takkunen osoitti, että yrityksen asenne digitalisaatiota kohtaan juontaa pitkälti sen identiteetistä: pitääkö yritys ensisijaisena asiakasryhmänään kuluttaja-asiakkaita vai vähittäiskauppaa.

”Kuluttajakeskeisyys edesauttaa digitalisaatiota. Vähittäiskauppakeskeisyys sen sijaan joko hidastaa digitaalista muutosprosessia tai estää sen kokonaan”, Takkunen alleviivaa.

Takkunen kertoo kuluttajakeskeisen identiteetin edistävän koko organisaation laajuista ymmärrystä siitä, kuinka mullistava asia digitalisaatio on. 

”Kuluttajakeskeisyys auttaa yrityksiä myös oivaltamaan, että digitalisaatio vaatii suuria muutoksia, sen saaminen vauhtiin vie vuosia – ja ettei siinä olla koskaan valmiita, sillä digitalisaation on kehityttävä yhdessä kuluttajien ja asiakkaiden kanssa”, hän sanoo. 

Kuluttajakeskeisyys auttaa yrityksiä myös oivaltamaan, että digitalisaatio vaatii suuria muutoksia – ja ettei siinä olla koskaan valmiita."

”Vähittäiskauppakeskeinen identiteetti saa organisaatiot puolestaan omaksumaan joko lokeroidun lähestymistavan, jossa digitalisaatio nähdään vain keinona rikastaa tämänhetkistä liiketoimintamallia – tai ambivalentin lähestymistavan, jolloin päädytään ylläpitämään nykytilannetta.” 

Takkusen väiteltyä johtajat lähestyvät häntä usein saman kysymyksen kanssa: miten vähittäiskauppakeskeinen yritys voi muuntaa identiteettinsä kuluttajakeskeiseksi? 

”Tutkimukseni mukaan muutoksen on tultava ylhäältä. Toimitusjohtajan on oltava itse tärkein muutoksen ajuri. Hänen tulee auttaa organisaatiota nostamaan kuluttajat kaiken toiminnan keskiöön”, Takkunen tähdentää.

DBA-tutkinto johti uuteen innostavaan työhön

Takkunen aloitti uuden työn vain pari viikkoa ennen valmistumistaan DBA-ohjelmasta. Hän vetää Accenturella kuluttajaliiketoiminnan ja vähittäiskaupan liikkeenjohdon konsultoinnin praktiikkaa Suomessa. 

”DBA-tutkinnon aikana monet yritykset pyysivät minulta apua ja löysin konsultoinnista seuraavan intohimoni. Se tuntui loogiselta askeleelta urallani”, Takkunen kertoo.

”Olin onnekas saadessani mainion työpaikan Accenturella. Jatkan nyt työtäni liiketoimintamallien muutoksen parissa maailman johtavien yritysten kanssa.”

Aalto Executive Doctor of Business Administration (DBA) on kokeneille johtajille suunnattu kauppatieteellinen tohtorikoulutusohjelma. Tieteellisempiin tohtoriohjelmiin verrattuna DBA-opinnoissa ja väitöskirjassa korostuu teorioiden soveltaminen käytäntöön. Ohjelmasta valmistuneilla on syvällinen tohtoritason ymmärrys kauppatieteellisen tutkimuksen viimeisimmistä teorioista ja metodeista. Lue lisää

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Intohimon siivittämä DBA-tutkinto

Tilaa parhaat palat sähköpostiisi

Aalto Leaders' Insight on kokoelma ajatuksia herätteleviä artikkeleita, podcasteja, tarinoita ja näkemyksiä johtajuudesta, liike-elämästä ja itsensä kehittämisestä. Englanninkielinen Aalto Leaders' Insight Highlights -uutiskirje lähetetään tilaajille noin kerran kuukaudessa. Tilaus on halutessasi helppo perua. Katso esimerkki.

Aalto University Executive Education Oy ja sen konserniyhtiöt voivat käyttää tietojani markkinoinnissa pitääkseen minut ajan tasalla viimeisimmistä liike-elämän keskustelunaiheista sekä ohjelmista ja auttaakseen minua edistämään uraani. Katso tietosuojapolitiikka.