Vastuullisuus vaatii rohkeutta katsoa totuutta ja omaa ydintä silmiin

Katso webinaarista alan huippuammattilaisten Pekka Mattilan ja Lauri Toivosen vinkit, miten markkinointi ja vastuullisuus kulkevat käsi kädessä.

Tiia Lappalainen, 16.09.2020

– Jos näet vain uhkia ja esteitä, alat toimia niiden mukaan. Mutta jos näet mahdollisuuksia, saatat voittaa todella paljon, S-ryhmän markkinointijohtaja Lauri Toivonen kertoo Marketing and Sales Pulse: Responsibility in Action -webinaarissa.

S-ryhmä tilasi muutama vuosi sitten puolueettoman ja syvällisen selvityksen säilyketomaattien tuotantoketjun toimintaa koskien. Moni olisi nähnyt siinä massiivisia riskejä ja ihmisoikeusongelmia, mutta S-ryhmässä selvitys nähtiin muun muassa tilaisuutena vaikuttaa alan toimintatapoihin globaalisti.

- Kun luo itse keskustelua, on sen ytimessä mukana. Ja silloin on mukana maailman kehityksessä, Toivonen huomauttaa.

Osakkeenomistajien ja kuluttajien lisäksi yritykset pelaavat nykyisin työntekijöiden ja maineen markkinoilla. Pelkät yksittäiset teot ja kampanjoinnit eivät enää auta, vastuullisuuden on oltava yrityksen ydinelementti ja olemisen tapa.

– Arvoketju ei ole enää niin yksinkertainen asia kuin millaisena sen aiemmin näimme. Meidän on menestyttävä useilla eri alueilla. Huono maine maksaa yrityksille huomattavasti, Pekka Mattila, Aalto EE:n toimitusjohtaja ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Professor of Practice sanoo.

Vastuullisuus ei myöskään ole pelkkä kuluerä.

– Jos haluat todella olla vastuullinen ja kestävä, se vaatii hyviä prosesseja. Hyvät prosessit taas vaativat tehokkuutta, joka luo arvoa ja bisnestä. Vastuullisuus ja kestävyys ovat siis myös arvokas työkalu tehokkaampiin prosesseihin, Lauri Toivonen sanoo.

Katso alta löytyvästä webinaari-nauhoitteesta Pekka Mattilan ja Lauri Toivosen vinkit siihen, miten vastuullisuus ja kestävyys kulkevat käsikkäin markkinoinnin kanssa, ja minkä verran huono maine oikeasti maksaa.

Samalla kuulet, keitä ovat vilpittömät pahikset ja tuntemattomat sankarit, ja millä muilla konkreettisilla ja menestyksekkäillä tavoilla S-ryhmä on vienyt vastuullisuuden teemaa eteenpäin omassa toiminnassaan.

Aalto EE:llä ja Aalto PRO:lla on lukuisia markkinointi- ja myyntitehtävissä hyödyttäviä ohjelmia esimerkiksi Strategic Pricing, Digiajan markkinoinnin johtaminen, Vastuullisuus ja liiketoimintaKey Account Manager sekä Myynnin johtaminenTutustu koko markkinoinnin ja myynnin ohjelmien valikoimaan.

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Vastuullisuus vaatii rohkeutta katsoa totuutta ja omaa ydintä silmiin

Tilaa parhaat palat sähköpostiisi

Aalto Leaders' Insight on kokoelma artikkeleita, tarinoita ja näkemyksiä johtajuudesta, liiketoiminnasta ja itsensä kehittämisestä. Käsinpoimittu englanninkielinen Highlights -uutiskirje lähetetään tilaajille korkeintaan kaksi kertaa kuukaudessa. Tilaus on helppo perua. Katso esimerkki.

Aalto University Executive Education Oy ja sen konserniyhtiöt voivat käyttää tietojani markkinoinnissa pitääkseen minut ajan tasalla viimeisimmistä liike-elämän keskustelunaiheista sekä ohjelmista ja auttaakseen minua edistämään uraani. Katso tietosuojapolitiikka.