Konkreettista innovointioppia maailman design thinking -pääkaupungissa

Aalto EE:n Innovation Challenge -ohjelma tarjosi LG Electronicsin tiimille tehovalmennuksen tuote- ja palvelukehitykseen sekä design thinking -metodologiaan.

Annamari Typpö, 27.01.2020

Read this in English.

Joskus maisemanvaihdos on juuri oikea keino innovaatiotoiminnan vauhdittamiseen. Tämän sai kokea myös LG Electronicsin designereista, insinööreistä ja sisältösuunnittelijoista koostunut tiimi, joka suuntasi Koreasta Suomeen osallistuakseen Aalto EE:n Innovation Challenge -ohjelmaan. Ohjelma räätälöitiin vastaamaan LG Electronicsin tarpeita. Globaalilla teknologiajätillä on yli sata toimipistettä ympäri maailman, ja sen liikevaihto ylsi 54,4 miljardiin dollariin vuonna 2018.

Design Project Manager Bo Yeun Park saapui neljän kollegansa kanssa Suomeen toukokuussa 2019. Edessä oli neljän kuukauden matka design thinking -metodologian ytimeen.

Joskus maisemanvaihdos on juuri oikea keino innovaatiotoiminnan vauhdittamiseen."

"Meidän työmme on kehittää LG Electronicsille innovatiivisia konsepteja. Halusimme tutustua design thinking -prosesseihin ja -metodeihin ja omaksua uudenlaisen ajattelutavan", Park sanoo.

Innovation Challenge on design thinking -metodologiaa hyödyntävä tuote- ja palvelukehitysohjelma. Ensin LG:n tiimi perehtyi seitsemän intensiivisen päivän ajan toimivaan ja käytännölliseen design thinking -menetelmään osallistumalla Aalto EE:n ja Esade Business Schoolin Design Thinking for Business Innovation -ohjelmaan. Tämän jälkeen oli vuorossa käytännön opiskelua Aalto-yliopiston Design Factory -hankkeessa, joka pyrkii edistämään tieteidenvälistä, maantieteelliset ja organisaatiorajat ylittävää yhteiskehittelyä.

Design Factorysta tuli LG:n tiimille kuin toinen koti. He viettivät Design Factoryn tiloissa päiväkausia ja pureutuivat asiakastarpeisiin erilaisten havaintomenetelmien avulla. He pääsivät myös tekemään tiivistä yhteistyötä innovaattoreiden ja asiantuntijoiden kanssa ja tutustuivat teknologian, liiketoiminnan ja designin yhdistäviin työkaluihin ja ajattelumalleihin.

Tyypilliseen työviikkoon sisältyi lähiopetusta Aalto-yliopiston kouluttajien johdolla, yksilö- ja ryhmätöitä sekä yritys- ja yliopistovierailuja ja käyntejä muissa kiinnostavissa kohteissa.

Yksi idea ei riitä

Design thinking soveltuu tilanteisiin, joissa halutaan ratkaista monimutkaisia haasteita ja saada yliote kireästi kilpailluilla globaaleilla markkinoilla. Se on ihmiskeskeinen prosessi, yhdistää luovaa ja analyyttistä ajattelua ja toimii parhaiten monialaisissa tiimeissä.

Yksi ohjelman keskeisistä opeista oli Parkin mukaan sen ymmärtäminen, että design thinking
-prosessi on luonteeltaan iteratiivinen.

"Olimme jo käyttäneet työssämme design thinking -menetelmän elementtejä, mutta iteratiivinen lähestymistapa oli uutta. Nyt opimme käyttämään sitä ideoiden validiointiin ideointiprosessin alusta viimeiseen vaiheeseen asti", Park sanoo.

Ideointi on tiimityötä, ja siinä on oltava vapaus tuottaa iso joukko luovia ideoita ennen kuin mitään päätöksiä tehdään."

Design thinking haastaa briiffin ja ennakkokäsitykset, luottaa kokemusperäiseen intuitioon, liikkuu joustavasti ongelmasta ja ratkaisuun ja takaisin ja sietää sekä hyödyntää epävarmuutta. Visualisointi ja prototyypittely ovat tärkeitä vaiheita matkan varrella.

Aiemmin Parkin tiimiläiset metsästivät aina sitä ainoaa oikeaa ideaa.

"Nyt ymmärrän, että ensin pitää keksiä valtavasti erilaisia ideoita ja sitten erotella hyvät huonoista. Ideointi on tiimityötä, ja siinä on oltava vapaus tuottaa iso joukko luovia ideoita ennen kuin mitään päätöksiä tehdään."

Asiakasymmärrys on menestyksen salaisuus

Design thinking -metodologiasta on tullut Suomessa iso ilmiö. Syynä voi olla suomalainen kulttuuri ja toimintaympäristö, joka on epähierarkkinen ja kannustaa kokeiluun sekä vapaaehtoiseen yhteistyöhön. Tämän huomasi myös Park tiimeineen, kun he pääsivät ohjelman aikana hakemaan inspiraatiota tarkkaan valituista yrityksistä. Yksi kymmenestä kohdeyrityksestä oli mobiilipelejä kehittävä Supercell, joka tunnetaan Clash of Clans-, Clash Royale- ja Hay Day -peleistä.

Ei kannata arvailla, kun voi viettää aikaa asiakkaiden parissa ja selvittää, mitä he ajattelevat ja tuntevat."

"Supercell oli todella vaikuttava. Yrityksessä on HR-funktio, mutta sitä ei kutsuta tällä nimellä, koska Supercellin mukaan ihmiset eivät ole resursseja. Se oli liikuttavaa", Park myöntää.

LG:n tiimi vieraili myös design- ja innovaatiotoimisto Aivanin luona. Parkin tämä vierailu vakuutti asiakasymmärryksen voimasta.

"Aivanilla on erittäin syvä ymmärrys sekä asiakkaistaan että yrityksensä tarkoituksesta – siis siitä, miksi se on olemassa. Me tuppaamme joskus unohtamaan sen, sillä olemme kaikki viisi olleet LG:llä yli kymmenen vuotta ja arkinen puurtaminen vie helposti mennessään."

Asiakkaiden ja muiden sidosryhmien osallistaminen yhteiskehittelyyn ja nopeaan prototyypittelyyn oli paitsi yksi ohjelman tavoitteista myös yksi Parkin tärkeimmistä opeista. Ei kannata arvailla, kun voi viettää aikaa asiakkaiden parissa ja selvittää, mitä he ajattelevat ja tuntevat.

"Asiakkaat pitää tavata henkilökohtaisesti, keskustella heidän kanssaan yrityksen tuotteista, tehdä havaintoja heidän käyttäytymisestään ja niin edelleen. Se on ainoa tapa tunnistaa heidän ydintarpeensa ja ymmärtää, millaisia toiveita heillä aidosti on. Ja tämä on tehtävä heti suunnitteluprosessin alussa. Muuten kaikki perustuu oletuksiin ja valituksi voi tulla väärä ratkaisu", Park sanoo.

Inspiraatiota saunasta

Innovation Challenge -ohjelman tärkein tavoite on työskennellä oikean innovaatioprojektin parissa, kehittää uusia tuoteideoita ja testata niitä prototyyppien avulla. Projektit linkittyvät aina suoraan osallistujien työhön. Parkin tiimin tavoitteena oli kehittää uudenlainen, kylpytiloihin soveltuva viihdejärjestelmäkonsepti.

Pyrimme luomaan kokonaisvaltaisen elämyksen, ja siksi halusin kokea saunan myös itse, jotta ymmärtäisin, mistä siinä oikein on kyse."

"Saimme inspiraatiota suomalaisesta kulttuurista ja erityisesti saunasta. Pyrimme luomaan kokonaisvaltaisen elämyksen, ja siksi halusin kokea saunan myös itse, jotta ymmärtäisin, mistä siinä oikein on kyse."

Park uppoutui täysin sieluin suomalaiseen saunakulttuuriin.

"Ensin ajattelin, etten tahdo mennä kuumaan, höyryn täyttämään huoneeseen, mutta nyt suorastaan rakastan sitä. Kävin yli kymmenessä saunassa Helsingissä ja muualla maassa. Tunnen itseni ihan suomalaiseksi."

Koko kokemus oli Parkin mielestä erittäin inspiroiva.

"Tärkein tavoitteemme oli keskittyä omaan tuotekehitysprojektiimme, ja oppimisprosessi räätälöitiin siihen sopivaksi. Aikataulu oli erittäin joustava, ja saimme hyvin tukea Aalto-yliopiston kouluttajilta. Design thinking -metodologian lisäksi opiskelimme johtamista ja tiiminrakennusta. Siitä oli paljon apua projektissa", Park päättää.

Kehitämme jo 50 vuoden kokemuksella korkeatasoisia ratkaisuja, jotka hyödyntävät Aalto-yliopiston poikkitieteellistä osaamista ja lähestymistapaa. Lue lisää asiakaskohtaisista ratkaisuistamme. Autamme löytämään organisaatiollesi sopivimman ratkaisun.

Design Thinking for Business Innovation -ohjelmassa opit suunnittelemaan ratkaisuja, jotka luovat arvoa asiakkaillesi ja liiketoiminnallesi. Ohjelmassa käydään läpi kaikki keskeiset liiketoimintainnovoinnin vaiheet ideasta markkinoilletuloon. Ohjelma toteutetaan englanniksi. Lue lisää ohjelmasta. 

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Konkreettista innovointioppia maailman design thinking -pääkaupungissa

Tilaa parhaat palat sähköpostiisi

Aalto Leaders' Insight on kokoelma artikkeleita, tarinoita ja näkemyksiä johtajuudesta, liiketoiminnasta ja itsensä kehittämisestä. Käsinpoimittu englanninkielinen Highlights -uutiskirje lähetetään tilaajille korkeintaan kaksi kertaa kuukaudessa. Tilaus on helppo perua. Katso esimerkki.

Aalto University Executive Education Oy ja sen konserniyhtiöt voivat käyttää tietojani markkinoinnissa pitääkseen minut ajan tasalla viimeisimmistä liike-elämän keskustelunaiheista sekä ohjelmista ja auttaakseen minua edistämään uraani. Katso tietosuojapolitiikka.