Queen of Quality, osa 2: Mitä esimiehen toivelistalta löytyy?

"Haastaminen, konkreettiset työkalut ja tuoreet näkökulmat." Niitä Martti Paajanen, Nordean Henkivakuutuksen Business CIO odottaa Hanne Laitisen osallistumisesta Master Class in Quality -ohjelmaan.

Annamari Typpö, 21.05.2018

Master Class in Quality -ohjelman kaltainen, runsaan vuoden kestävä koulutusohjelma on mittava investointi isollekin yritykselle. Martti Paajanen, Nordea Henkivakuutuksen Business CIO ja Hanne Laitisen esimies, on kuitenkin jo matkan puolivälissä valmis toteamaan, että ohjelma on ollut hintansa arvoinen.

Esimies on jo matkan puolivälissä valmis toteamaan, että ohjelma on ollut hintansa arvoinen."

“Finanssitoiminta on viime kädessä kiinni asiakkaiden luottamuksesta, ja luottamus taas rakentuu asiakaskokemuksen onnistumisen kautta. Meidän vastuullamme on huolehtia siitä, että se todella onnistuu”, Paajanen sanoo.

Paajanen ja Laitinen ovat IT-alan asiantuntijoita. Digitalisoituvassa maailmassa heidän työnsä on monesti asiakaskokemuksen ytimessä.

“Tietojärjestelmien rakentaminen ja pyörittäminen on juuri sitä, mistä asiakaskokemus muodostuu. Tämän ymmärtäminen ja siinä paremmaksi tuleminen on meille tärkeää”, Paajanen tähdentää.

Laatu on ollut Nordea Henkivakuutuksen agendalla jo pitkään. Koulutuksen ohella Nordea Henkivakuutus on panostanut voimakkaasti laatujärjestelmiin ja sertifiointeihin sekä prosesseihin, läpinäkyvyyteen ja mittaamiseen.

Tietojärjestelmien rakentaminen ja pyörittäminen on juuri sitä, mistä asiakaskokemus muodostuu."

Paajasen mukaan organisaatiossa on voimakas halu haastaa itseään kehittymään.

“Henkivakuutustoiminnassa on monta erilaista elementtiä, näkökulmaa ja työkalua. Yksi laatumittari ei riitä, vaan tarvitsemme laaja-alaista osaamista. Viime kädessä tavoitteemme tälle koulutukselle on, että Hanne pääsisi haastamaan itseään ja sitä kautta meitä kaikkia täällä.”

Paajanen odottaa, että koulutus tarjoaa Laitiselle keinoja, joilla hän voi sparrata koko työyhteisöä ja vauhdittaa toiminnan kehittymistä.

“Odotus on, että Hanne tuo mukanaan työkaluja ja ajatusmalleja. Toivon, että hän saa erilaisia vaihtoehtoisia malleja jäsentää sitä, mitä laatu viime kädessä tarkoittaa ja millaisia askeleita meidän pitäisi seuraavaksi ottaa.”

Sparraajan roolia korostaa myös itsensä leikkimielisesti laatukuningattareksi nimennyt Laitinen, jonka intohimona on ennakoida ja ratkaista haasteita jo ennen kuin ne ehtivät kehittyä ongelmiksi.

“Ei ole kyse siitä, että minä olisin jotenkin muiden yläpuolella, vaan haluan jakaa osaamista, tukea ja työkaluja niin, että parhaassa tapauksessa asiat hoituvat kuntoon ihan itsestään”, hän sanoo.

Esimies nostaa esiin myös sisäisen motivaation merkityksen. Työnantajan toiveet ovat yhtä tyhjän kanssa, jos osallistujalla itsellään ei ole intressiä oppia.

“Ei kannata kaataa vettä kaivoon, jossa ei ole imua itsessään. Hanne on kiinnostunut asioiden ja itsensä kehittämisestä, ja silloin on järkevää käyttää tällaista kehikkoa sitä tukemaan ja vauhdittamaan”, Paajanen sanoo.

Työnantajan toiveet ovat yhtä tyhjän kanssa, jos osallistujalla itsellään ei ole intressiä oppia."

Kun koulutukseen osallistuu työn ohella, on organisaation kaikinpuolinen tuki tärkeää. Laitinen sanoo saaneensa työyhteisöltä runsain määrin henkistä tukea.

“Olen saanut avosylin apua kaikilta, joiden kanssa olen keskustellut tai joilta olen pyytänyt apua. Organisaatio on myös hirmu hyvin antanut mahdollisuuden lähteä kokeilemaan opittua. Esimerkiksi päättötyön aihetta pohdittiin hyvässä yhteistyössä.”

Monissa Aalto EE:n ja Aalto PRO:n ohjelmissa käytetään apuna Kaiku-tiimiksi kutsuttavaa toimintamallia, jonka tavoitteena on varmistaa, että koko organisaatio hyötyy ohjelman annista. Nordea Henkivakuutuksessa Laitisen Kaiku-tiimiin on ollut suorastaan imua.

“Se on organisaation kannalta hyvä keino kuulla tuoreeltaan koulutuksessa heränneitä ajatuksia. Kaiku-tiimin palavereissa on ollut vilkkaita keskusteluja ja monet asiat ovat kolahtaneet. Samalla Hannelle on tullut takaisinpäin tietynlaista konkretiaa”, Paajanen kertoo ja luonnehtii Kaiku-tiimiä fiksuksi konseptiksi.

“Kaiku-tiimin keskustelujen ansiosta tuntuu, ettei koulutus jää pelkäksi teoriaksi, vaan asioita saadaan myös jalkautettua”, pohtii puolestaan Laitinen.

Esimiehen näkökulmasta koulutuksen hyödyllisintä antia on toistaiseksi ollut uusien näkökulmien saaminen jo työn alla oleviin asioihin. Laadun tärkeyttä ei yrityksessä ole aiemminkaan kyseenalaistettu, mutta sen konkretisointiin, visualisointiin ja mittaamiseen on saatu uusia työkaluja. Aina kun ei ole ihan helppo määrittää, mitä laatu käytännössä missäkin yhteydessä tarkoittaa.

Esimiehen näkökulmasta koulutuksen hyödyllisintä antia on toistaiseksi ollut uusien näkökulmien saaminen jo työn alla oleviin asioihin."

Nordea Henkivakuutuksen yhtenä strategisena tavoitteena on olla modernein ja uudistumiskykyisin henkivakuutusyhtiö. Paajasen sanoin se edellyttää henkistä ja teknologista edelläkävijyyttä – eikä etenkään henkistä edelläkävijyyttä voi saavuttaa, jos tyytyy katselemaan maailmaa vain yhdestä perspektiivistä.

“Siksi haluamme tukea sitä, että ihmiset haastavat itsensä laajentamaan ajatteluaan ja etsimään henkisiä työkaluja. Tästä näkökulmasta tämä koulutus ja Hannen rooli ovat hyvä match”, Paajanen sanoo.

Juttusarjan seuraavassa osassa kuulemme, millaisia oivalluksia Hanne Laitinen on saanut strategian merkityksestä ja miten hänen projektityönsä on kevään kuluessa edistynyt.

Juttusarjassa seurataan Hanne Laitisen Master Class in Quality -opintoja. Matkan varrella Laitinen kertoo, millaista on opiskella työn ohella ja millaisia oivalluksia ja ahaa-elämyksiä koulutuksen aikana on herännyt.

Lue koko sarja

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Queen of Quality, osa 2: Mitä esimiehen toivelistalta löytyy?

Tilaa parhaat palat sähköpostiisi

Aalto Leaders' Insight on kokoelma artikkeleita, tarinoita ja näkemyksiä johtajuudesta, liiketoiminnasta ja itsensä kehittämisestä. Käsinpoimittu englanninkielinen Highlights -uutiskirje lähetetään tilaajille korkeintaan kaksi kertaa kuukaudessa. Tilaus on helppo perua. Katso esimerkki.

Tietojasi käytetään markkinointitarkoituksiin. Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt tämän. Katso tietosuojapolitiikka.