Queen of Quality, osa 1: Hyvää kannattaa odottaa

Juttusarjassa seurataan Hanne Laitisen Master Class in Quality -opintoja.

Annamari Typpö, 28.03.2018

Kevään aikana ilmestyvissä jutuissa kerrotaan, millaista on opiskella työn ohella ja millaisia oivalluksia ja ahaa-elämyksiä koulutuksen aikana on herännyt. Tervetuloa mukaan!

Kun Aalto PRO:n 22. Master Class in Quality -ohjelma puolisen vuotta sitten starttasi, päättyi Hanne Laitisen pitkä odotus. Niin hän itse asiaa kuvailee. Idea osallistumiseen syntyi nimittäin jo joitakin vuosia aikaisemmin, kun hänen silloinen esimiehensä kävi saman koulutuksen järjestysnumerolla 20. Esimies piti kokemastaan ja suositteli ohjelmaa myös Laitiselle arvellen, että se saattaisi tätä sekä kiinnostaa että hyödyttää. Ja oikeassa oli.

Harmillisesti seuraava ohjelma oli siinä vaiheessa ehtinyt jo alkaa, joten Laitinen joutui sanojensa mukaan odottamaan pari pitkää vuotta, ennen kuin oli seuraavan startin vuoro. “Oikein innoissani odotinkin”, hän vielä korostaa.

No, kannattiko odotus? Kannatti totisesti, hän sanoo nyt, kun takana on viisi ensimmäistä opintojaksoa. Ohjelma on antanut työhön aivan uudenlaista näkökulmaa, Nordea Henkivakuutuksen testauspäällikkö sanoo.

Tie laatukuningattareksi – arvonimi, jonka hän on itse antanut itselleen, kieli poskessa tietenkin – on lähes kahden vuosikymmenen mittainen."

Laitisen tie laatukuningattareksi – arvonimi, jonka hän on itse antanut itselleen, kieli poskessa tietenkin – on lähes kahden vuosikymmenen mittainen. "Ystävänpäivänä tuli täyteen 18 vuotta siitä, kun tulin tähän firmaan ihka ensimmäiseen aikuisten työpaikkaani", hän kertoo. Tehtävät ovat toki vuosien varrella vaihtuneet. Laitinen aloitti pankkitiskin takaa, mutta siirtyi pian henkivakuutuspuolelle, ensin asiakaspalveluun. Siellä hän törmäsi ensimmäisen kerran laatukysymyksiin, kun asiakkaat ja konttorin väki soittivat ja valittivat epäselvistä ohjeistuksista ja vaikeasta vakuutusslangista. "Jo silloin mietin, miten voisimme tehdä asioita helpommaksi ja välttää siten virheet ja ikävät tilanteet", hän muistelee.

Nordeassa vakuutusjärjestelmät tuotetaan itse, joten Laitinen ajatteli, että vastaus laatuongelmiin löytyy IT-osastolta. "Ajattelin, että kun menen itse sinne IT-osastolle, pääsen vaikuttamaan siihen, mitä sieltä tulee ulos." Pian hän löysi itsensä testaustehtävistä, suurin odotuksin. Kun oikein hyvin testaa, tuloksena on varmasti sellainen järjestelmä, että konttorilaiset osaavat sitä käyttää eivätkä asiakkaatkaan pety, hän ajatteli.

"Se oli hirveän kunnianhimoinen ja kiva tavoite, mutta mahdoton. Eivät testaajat pysty laatua tekemään, he pystyvät korkeintaan todentamaan laadun tai laaduttomuuden – ja senkin vähän väärässä vaiheessa. Testauksessa löytyy aina ongelmia ja sitten tapellaan siitä, onko kyseessä virhe, pitääkö se korjata ja kuka sen korjaa."

Muutama vuosi sitten Laitinen sai vastuulleen organisaation QA-prosessin eli järjestelmäkehityksen laadunvarmistuksen. Olisiko siinä nyt sellainen kokonaisvaltainen laatunäkökulma, joka varmistaisi koko kehityskaaren laadukkuuden? No ei. Pian hän huomasi, että kun asiaa tarkastellaan pelkästään tietojärjestelmän näkökulmasta, näkemys jää liian suppeaksi.

Koulutuksessa asiat ovat alkaneet vihdoinkin loksahdella paikoilleen. Laitinen kiittää Master Class in Quality -ohjelmaa erityisesti siitä, että laatua lähestytään bisneksen näkökulmasta. "Olen saanut tosi hyvin skaalautuvuutta ja perspektiiviä laatuasioihin ja laajentanut näkökulmaa IT-maailman ulkopuolelle."

En pidä itseäni muita parempana erityisosaajana vaan auttajana ja tukijana, jolla on laadusta ehkä muita vähän laajempi näkemys."

Ennen kuin ohjelma käynnistyi, Laitinen toivoi sen tarjoavan ennen kaikkea oppia ja eväitä jokapäiväiseen työelämään. Tämä toive on täyttynyt. Laatukuningatar ei pidä itseään muita parempana erityisosaajana vaan auttajana ja tukijana, jolla on laadusta ehkä muita vähän laajempi näkemys. “En halua olla laatupoliisi, joka ratsailee ihmisiä jälkikäteen. Mieluummin kerron, että tänään meillä on kamerat tässä ja tässä tolpassa, ajakaa nyt varovasti.”

Hän myöntää itsekin syyllistyneensä ajatteluun, että laatu on jotakin, jonka organisaation “laatuguru” tekee. Niinhän se ei ole, vaan laatu syntyy kaikesta siitä, mitä organisaatiossa tehdään. “Kaikkein herättävin oivallus on ollut se, miten tosi pienillä asioilla – esimerkiksi tarkistuslistoilla – pystytään varmistamaan, että asiat menevät aina oikein.”

Koulutuksen parasta antia ovat tähän mennessä olleet lähiopetusjaksot, jotka ovat olleet kerta toisensa jälkeen “hurjan mielenkiintoisia”. Kehuja sataa sekä kanssaopiskelijoille että kouluttajille. “On ihan uskomatonta, miten erilaisia me olemme ja miten erilaisista taustoista tulemme, ja meillä on silti ihan hurjan hauskaa.” Kouluttajien vaihtelevat opetustavat saavat kiitosta. “Kaikki osaavat asiansa niin hyvin ja osaavat sen myös kertoa mahtavasti. Sitä on ilo kuunnella.”

Laatu syntyy kaikesta siitä, mitä organisaatiossa tehdään."

Mukava porukka siivittää kokopäivätyön ohella opiskelua, vaikka siinä omat haasteensa onkin. “Kotitehtävät olen tehnyt kyllä, mutta projektityötä en ole vielä saanut aloitettua, vaikka olin niin päättänyt, että teen sitä koko ajan tässä rinnalla. Se odottaa vielä”, Laitinen tunnustaa.

Juttusarjan seuraavassa osassa kuulemme, mitä työnantaja Master Class in Quality -ohjelmalta odottaa. Hanne Laitisen esimies Martti Paajanen kertoo myös, miten Nordea Henkivakuutus tukee Laitista ja mitä hyötyä koulutuksesta on tähän mennessä ollut. Ehkä kuulemme myös, miten hänen projektityönsä on edistynyt!

Master Class in Quality – MQ on jatkuvan parantamisen, strategisen kehittämisen ja laatujohtamisen koulutusohjelma, joka valmistaa tulevaisuuden haasteiden kohtaamiseen ja kilpailukyvyn parantamiseen. Lue lisää ohjelmasta.

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Queen of Quality, osa 1: Hyvää kannattaa odottaa

Tilaa parhaat palat sähköpostiisi

Aalto Leaders' Insight on kokoelma artikkeleita, tarinoita ja näkemyksiä johtajuudesta, liiketoiminnasta ja itsensä kehittämisestä. Käsinpoimittu englanninkielinen Highlights -uutiskirje lähetetään tilaajille korkeintaan kaksi kertaa kuukaudessa. Tilaus on helppo perua. Katso esimerkki.

Tietojasi käytetään markkinointitarkoituksiin. Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt tämän. Katso tietosuojapolitiikka.